سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مبانی تصفیه آب آشامیدنی: فیلترهای کربنی چگونه کار می کنند؟

مبانی تصفیه آب را بخواهیم بیان کنیم قطعا باید از همین سوال آغاز کنیم. خواه بطری آب بخرید و یا شیر آب را در خانه برای نوشیدنی انتخاب کنید ، آخرین چیزی که می خواهید نگران آن باشید این است که آب مورد نظر با باکتری یا مواد شیمیایی سمی و آلوده باشد. در کشورهای توسعه یافته و شهرها امکانات پیشرفته تصفیه آب آشامیدنی راه‌اندازی شده اند، آنها روشهایی برای مقابله با این آلاینده های مضر دارند. در مورد شرکت های آب بطری نیز همین است به عنوان مثال ، شرکت هایی مانند Aquafina و Glaceau Smartwater از فن آوری مانند اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می کنند.

با این حال، فرایند تصفیه بسیار بیشتر از اسمز معکوس است. قبل از آن ، آب خام برای از بین بردن آلاینده هایی که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در غشای RO شود ، باید از یک فرآیند دقیق تصفیه عبور کند. مواد شیمیایی سمی یکی از این آلاینده ها هستند. یکی از موثرترین راه های حذف این آلاینده ها ، فیلترهای کربن فعال است.

یک فیلتر کاغذ نازک ، زمینه آلودگی را از محصول نهایی خارج می کند. با کربن فعال ممکن است کمتر آشنا باشید ، اما به شدت برای تصفیه آب مانند بسیاری از فیلترهای محبوب به بازار عرضه می شود. اگر یکی را باز کنید ، یک پودر سیاه درون آن پیدا خواهید کرد. با این حال ، این سؤال باقی مانده است: چگونه یک فیلتر کربن ساده برای کاهش / از بین بردن چنین مواد سمی کار می کنند؟

برای پاسخ به این سوال ، بیایید از همان ابتدا همه چیز را تجزیه کنیم.

کربن فعال چیست؟

حال در ادامه ی توضیح مبانی دستگاه تصفیه آب صنعتی میرسیم به بحث کربن فعال. در یک توضیح بسیار ساده ، کربن فعال پودری است از زغال سنگ. زغال سنگ با سوزاندن مواد آلی در صورت عدم وجود اکسیژن تولید می شود. از طرف دیگر ، زغال سنگ در طی میلیون ها سال در اعماق زیر زمین شکل می گیرد. پس از یک فرآیند فعال سازی می توان از پودر یکی از این منابع برای فیلتر استفاده کرد. فرآیند فعال سازی به آن خواص ارزشمند خاصی اعطا می کند که برای برنامه های تصفیه مفید است.

منابع کربن فعال:

ذغال سنگ منبعی است که در بالا به آن اشاره شد  اما منابع متداول تولید ذغال سنگ از چوب و پوسته نارگیل است. هر منبع مزایا و مضراتی دارد ، اما ثابت شده است که کربن فعال شده با پوسته نارگیل بسیار مفید است. در اینجا فقط چند مورد در مورد از منبع کربن فعال را بیان می کنیم:

ذغال سنگ

  • به سرعت فعال و آسان برای بازسازی
  • سوخت فسیلی غیر قابل تجدید که باید استخراج شود
  • به دلیل خاکستر معدنی می تواند روی طعم تأثیر بگذارد
  • حاوی مواد شیمیایی خاصی است که می توانند به داخل آب تصفیه شده نفوذ کنند

چوب

  • کربن فعال شده با چگالی کمتر را ایجاد می کند
  • می تواند طعم و رنگ را از بین ببرد
  • غیر سمی است
  • یک منبع تجدید پذیر در مقایسه با زغال سنگ ، اما درختان سال ها طول می کشد تا رشد کنند
  • اندازه منافذ برای برنامه های صافی خوب کار نمی کنند

پوسته نارگیل

  • منبع بسیار تجدید پذیر و به راحتی در دسترس است
  • منبع سبزتر از چوب یا زغال سنگ ، بدون معدن مورد نیاز و بدون جنگل زدایی
  • تخلخل بالا
  • خاکستر معدنی کمتری ایجاد می کند که بر کیفیت تصفیه تأثیر می گذارد
  • مقاومت در برابر سایش بالا

فعال سازی

در بحث مبانی دستگاه تصفیه آب صنعتی فرآیند فعال سازی همان چیزی است که به کربن فعال شده کیفیت فیلتراسیون آن را می دهد. عمل فعال کردن پودر کربن یا با روشهای فیزیکی یا واکنشهای شیمیایی برای از بین بردن کربن و فرارهاست تا منافذ درون ذرات ایجاد شود. نوعی فعال سازی از گازهای گرم و هوا استفاده می کند در حالی که با استفاده از مواد شیمیایی از اسیدها ، پایه ها یا نمک استفاده می شود.

منافذ و تخلخل

این همان چیزی است که به رسانه صافی توانایی جذب ذرات آلاینده را می دهد. دو مورد از مهمترین جنبه های تخلخل ، اندازه منافذ و تراکم منافذ است. اهمیت اندازه به اندازه کافی ساده برای درک آن است ، منافذ کوچکتر می توانند ذرات کوچکتر را ضبط کنند ، در نتیجه پساب با کیفیت بالاتر ایجاد می شود. چگالی منافذ به تعداد منافذ موجود در یک واحد خاص از منطقه روی خود ذره اشاره دارد. وجود منافذ باعث افزایش سطح کلی رسانه و در نتیجه تراکم منافذ بالاتر با مناطق بزرگتر می شود. فقط یک پوند از برخی کربن های فعال می تواند مساحتی بیش از 100 هکتار داشته باشد.

جذب

فیلترهای کربن فعال در دستگاه تصفیه آب صنعتی چگونه کار می کنند؟ با استفاده از نکاتی که در بالا توضیح داده شد. منبع کربن تأثیر مرحله فعال سازی را که منجر به ایجاد منافذ می شود ، تعیین می کند. این منافذ است که به پودر اجازه می دهد تا با افزایش مساحت ، آلودگی هایی مانند مواد شیمیایی سمی را فیلتر کند.

 

جذب شبیه به جمع کردن غبار مبلمان خانه شما است. جذب بیشتر به اسفنج شباهت دارد. مناطق بزرگتر ظرفیت کربن فعال شده را برای جمع آوری و نگه داشتن آلاینده ها در داخل و بدون آن افزایش می دهد. سایر آلودگی ها نیز جذب کننده مواد هستند اما آنها را جذب نمی کنند. البته ذرات جذب شده به سادگی قابل شستشو نیستند ، بنابراین نیاز به فعال شدن مجدد وجود دارد.